שילוב טקס נישואין דתי ואזרחי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

כפי שיודע כל ישראלי, יש דרכים שונות לערוך את טקס הנישואין. הדרך המסורתית היא לערוך חתונה כ"הלכתה", הכוללת את טקס החופה, הברכות של הרב, לגימת היין, שבירת הכוס וכיוצא בזה.

מן העבר השני של המשוואה, עומדים להם הטקסים האלטרנטיביים למיניהם, בהם נראה שהשמיים הם הגבול. הטקס יכול לכלול ברכות שאינן מסורתיות, כשהמברך לא חייב להיות רב אלא יכול להיות למעשה כל אחד: החל משחקן מפורסם ועד לחבר כנסת.

אבל האם חייבים לבחור בין אחד מהעולמות המאוד שונים בעולם? ממש לא בטוח. בתחום החתונות יש לא רק שחור ולבן, אלא גם הרבה מאד אפור באמצע. ה"אפור" במקרה הזה הוא שילוב של טקס נישואין עם אלמנטים דתיים ואזרחיים, מה שמבטיח שלפחות בדרגת הייחודיות הוא מציע מענה מלא.

טקס חתונה דתי ואזרחי: כך זה מתבצע

שילוב טקס נישואין דתי ואזרחי, יש לציין כבר בנקודת ההתחלה, מטה במידה מסוימת את הכף לטובתו של הטקס האזרחי. במילים אחרות: רבנים רבים יטענו שטקס דתי שכולל בתוכו אלמנטים אזרחיים לא יוכל להיות מוגדר באופן מלא כדתי, בעוד שבצד השני טקסים אזרחיים דווקא מקדשים במידה מסוימת את השילובים ואת היציאה מהנוסחאות.

זה לא אומר שהרב צפוי שלא להסכים שבטקס הדתי יהיו אלמנטים אזרחיים, ממש לא, אבל שלא בטוח שהאלמנטים האלה יוכלו לבוא על חשבון הפרמטרים הקבועים של טקס החתונה לפי המסורת היהודית. יש מספר רכיבים בטקס שאפשר להפחית או לבטל (ובכך לקבל טקס קצר ומתומצת מאד), אבל לא את כולם.

חשוב לשים לב שאפילו ביהדות יש חלוקה לזרמים וגם גישות שונות בנוגע לעריכת טקסי החתונה המאפיינות את הרבנים ואת המוסדות הרבניים. כך למשל יש רבנים שיגלו גמישות רבה פי כמה מאחרים, כך שמי שרוצה בטקס המשלב אלמנטים מהעולם הדתי והאזרחי גם יחד יוכל להעדיף אותם. בדומה לסוגיות אחרות המהוות חלק מיום החתונה, גם כאן הכל שאלה של עד כמה בעל המקצוע מתאים לבני הזוג.

מספר שילובים נפוצים

כשמדברים על שילוב של טקס דתי ואזרחי, ממש לא חייבים לשבור את הכלים. הטקס יכול להיות דתי כמעט לכל אורכו, אבל לשלב מדי פעם אלמנטים משדות המשחק הרפורמי או הדתי. כך למשל אפשר שהכלה תעניק לחתן טבעת או מתנה אחרת, מה שכמובן לא נהוג בטקס על פי ההלכה היהודית. דוגמא נוספת היא ברכות אישיות ומרגשות שבני הזוג יכולים להגיד אחד לשנייה.

אפילו השילוב בין טקס דתי לבין חתונה אזרחית, שנראה מנוגד על פי ההגדרה של טקס חתונה במסורת היהודית, יכול להיות כיום רלוונטי. מי שמתחתן בחו"ל אבל עורך חתונה בישראל יכול במקרים רבים להכניס ברכות ואלמנטים דתיים לתוך הטקס שלו. שוב, לא בטוח שכל רב ישמח לשתף פעולה – בדרך כלל צריך לפנות לרבנים הרפורמיים במקום האורתודוקסיים – אבל נראה שכיום יש פתיחות גדולה הרבה יותר לנושא.

אז איך עושים את זה נכון?

הדבר המרכזי שבני הזוג צריכים לעשות הוא לחשוב כיצד הם רוצים לראות את החתונה שלהם – סביר להניח שבשלב הזה של חייהם ושל היחסים שלהם הם יוכלו לדעת פחות או יותר מה חשוב שיהיה ביום המאושר שלהם ועל מה הם יכולים לוותר. בני הזוג יכולים בהמשך לכך להתחשב במאפיינים וברצונות של בני המשפחה שלהם, שמהווים חלק בלתי נפרד מהחתונה. אנחנו ממליצים שבסופו של יום מי שיקבל את ההחלטה יהיו בני הזוג עצמם, אבל הם בהחלט יכולים להתפשר או להתחשב באנשים הקרובים להם ביותר.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן