נישואין אזרחיים עם אזרח זר

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

באמצעות נישואין אזרחיים יכולים להינשא שני בני זוג מישראל שאינם מעוניינים בחתונה דתית. יחד עם זאת, נישואין אזרחיים מהווים ללא ספק גם דרך מהירה ופשוטה ביותר להינשא כאשר אחד מבני הזוג הינו אזרח ישראלי ואילו בן הזוג השני איננו אזרח ישראלי ובמילים אחרות – מדובר באזרח זר. זאת, גם כאשר על הפרק לא עומד שינוי המצב הדתי (למשל התגיירות). להלן נראה מהי המשמעות של נישואין אזרחיים בין אזרח (או אזרחית) ישראלי לבין אזרחית (או אזרח) זרה. איך מבצעים רישום נישואין בארץ? האם האזרח הזר יקבל באופן אוטומטי זכות ישיבה בארץ או אזרחות?

העולם הגלובלי ונישואין חוצי תרבויות

נישואין אזרחיים בין אזרח ישראלי לבין אזרח זר הפכו בשנים האחרונות לנפוצים יחסית. הסיבות לכך רבות, נישואין אזרחיים עם אזרח זרובעיקר ניתן לציין את העובדה כי העולם כולו הפך לגלובלי. בנוסף, ישראל, שנחשבת למדינה מערבית ומתקדמת מושכת אליה אזרחים זרים, עובדים ופליטים מרחבי העולם.

ישנם מצבים שבהם אזרחי ישראל שהתגוררו זמן מה בחו"ל, עבדו שם, למדו או טיילו הכירו בני זוג מקומיים. מכיוון שנישואין אזרחיים בארץ אינם אפשריים, הרי שמקובל מאוד להינשא בחו"ל, בפרט כאשר אחד מבני הזוג איננו יהודי ויש לכך משמעות אם בני הזוג רוצים להתגורר בארץ ולהירשם כאן כנשואים.

גם הנוכחות של עובדים זרים או מהגרי עבודה בארץ יצרה לא מעט קשרים בין אזרחים ישראלים לבין אזרחים זרים. גם במקרה זה, הדרך הקלה ביותר להינשא היא לעשות זאת בחו"ל ולאחר מכן – לקבל הכרה של הנישואים בארץ וכן להירשם כאן, במשרד הפנים, כזוג נשוי. ראוי לציין כי ישנם מקרים שבהם עשוי אזרח זר לנסות לקבל מעמד בארץ, תושבות או אזרחות, על ידי קיום קשר נישואין פיקטיבי. כפי שנראה בהמשך, הרשויות בארץ פועלות לא מעט בכדי למנוע מצבים כאלה.

כיצד נרשמים הנישואין בארץ?

על מנת לבצע את רישום הנישואין בין אזרח ישראלי לבין אזרח זר צריך האזרח הישראלי להגיע ללשכת רישום האוכלוסין. צריך למלא טפסים לצורך שינוי מעמד ולהמציא את תעודת הנישואין המקורית שהתקבלה בחו"ל. יש להדגיש כי על מנת שהתעודה תהיה מוכרת בארץ עליה להיות חתומה בחותמת אפוסטיל. כאשר התעודה איננה כתובה אנגלית, יש להמציא תרגום משפטי נוטריוני. מסמכים שיש לצרף לבקשה כוללים תעודות זהות ודרכונים וכן תמונות פספורט. יש להדגיש כי מדובר בהגשת בקשה לרישום הנישואין. משרד הפנים יבצע הערכה לגבי נסיבות הנישואין כדי למנוע אפשרות לנישואין פיקטיביים לצורך השגת מעמד בארץ.

קראו עוד על נישואין בישראל

מה בין נישואין לבין קבלת אזרחות?

על פי החוק, אזרח זר הנשוי לאזרח ישראלי יקבל אזרחות גם במידה ולא יעמוד בתנאים המקובלים לקבלת אזרחות ישראלית עבור אזרחים זרים. אזרחות על סמך נישואין לא מחייבת מהאזרח הזר יעמוד בתנאים כגון תושבות קבע בישראל לאורך מספר שנים או הבעת נכוחות לוויתור על האזרחות הזרה. כמו כן גם הוכחת ידע בשפה העברית איננה מחויבת המציאות. אך אין להבין מכך כי עצם קיומם של נישואין אזרחיים מקנה אזרחות אוטומטית.

קראו על קבלת אזרחות זרה וחתונה בחו"ל

משרד הפנים, בבואו לשקול האם להעניק אזרחות על סמך נישואין לאזרח ישראלי יוזם ביצוע בדיקות מקיפות בעניין. לצד הצהרות מבני הזוג בדבר מהותו ונכונותו של הקשר עשויים להתבצע שיחות מקיפות עם בני הזוג, עם קרובי משפחה, חברים, מעסיקים. בני הזוג עשויים להידרש לשאלה כמה זמן חיו יחד לפני הנישואין, בין אם בארץ ובין אם בחו"ל. עשויות להתבצע ביקורות במקומות העבודה ומבדקים נוספים בכל מקרה של חשד לכך שאין מדובר בנישואין כשרים.

נישואין אזרחיים עם אזרח זר

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן